Μάθημα: Κίνηση – Χορός

ΓΕΩΡΓΟΣΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Α) Contact Improvisation

Το C.I. είναι ένα εξελισσόμενο σύστημα κίνησης που ξεκίνησε το 1972 από τον αμερικανό χορογράφο Steve Paxton.

Η αυτοσχέδια αυτή μορφή χορού είναι βασισμένη στην επικοινωνία μεταξύ δυο κινούμενων σωμάτων που βρίσκονται σε φυσική επαφή και στη σχέση που έχουν με τους φυσικούς νόμους που διέπουν την κίνηση (βαρύτητα, αδράνεια, ορμή).

Το σώμα προκειμένου να ανοίξει στα καινούργια ερεθίσματα μαθαίνει με τον καιρό να αφαιρεί την πλεονάζουσα μυϊκή ένταση και να αφήνεται στη φυσική ροη της κίνησης. Πρακτικά οδηγούμαστε σε έναν αυθόρμητο φυσικό διάλογο δυο σωμάτων  που περιλαμβάνει κυλίσματα, πτώσεις, σηκώματα, ενώ οι παρτενέρ υποστηρίζουν  ο ένας στον άλλον.

Β) Τεχνική των σωματικών δράσεων στη σκηνική πράξη

Το μάθημα βασίζεται στις αρχές και εφαρμογές του σωματικού θεάτρου, όπως δημιουργήθηκαν από τον Ζακ Λεκόκ και όπως αναπτύχθηκαν στη συνέχεια από την Complicite.
Στόχος του μαθήματος είναι η ικανότητα πραγματοποίησης ελεύθερων και σημαντικών σωματικών δράσεων.
Σωματική δράση ορίζουμε αυτό που κάνει ένας ηθοποιός πάνω στη σκηνή. Αυτό το «κάνει» γίνεται πάντα «προς κάποιον» ή «για κάποιον». Ακόμα κι αν αυτός ο κάποιος είναι ο ίδιος του ο εαυτός ή ένας φανταστικός χώρος.

Βασικοί άξονες:

Ενεργειακό Σώμα:

Λειτουργία και έλεγχος της αναπνοής
Τεχνική της αυτοσυγκέντρωσης μέσω του απόλυτου συγχρονισμού κίνησης και αναπνοής.
Ενδυνάμωση του ενεργειακού κέντρου.
Ανάπτυξη της εσωτερικής σωματικής αίσθησης.
Ενεργοποίηση των σωματικών αξόνων και του κέντρου του σώματος.

Στοιχειώδεις δράσεις:

Έλκω-ωθώ και η φυσική τους προέκταση: έλκομαι-ωθούμαι στις βασικές κατευθύνσεις.
Ασκήσεις σύνδεσης και επαφής (contact improvisation).
Ανάλυση και διαφορετικές ποιότητες κίνησης.
Οργανικότητα-Πρόθεση-Παρόρμηση στη Σωματική Δράση

Συλλογική ποιητική συνείδηση:

Ταύτιση με τη φύση
Υλικά (πλαστικό, χαρτί, ξύλο, σίδερο, γυαλί, καουτσούκ κτλ).
Υλικά μαγειρικής. Ομαδικός αυτοσχεδιασμός «Η κουζίνα».
Ανάλυση πίνακα ζωγραφικής.
Ο χώρος του πίνακα ως «Δρώσα Δύναμη».
Σώμα χώρος και δράση.

Ίσως η ακινησία που χουν τα πράγματα τριγύρω μας να τους επιβάλλεται απ’ τη βεβαιότητά μας πως είναι αυτά κι όχι άλλα, απ’ την ακινησία της σκέψης μας απέναντί τους.

Μαρσέλ Προύστ

‘Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο’

 

ΚΟΣΚΙΝΑ ΚΟΡΙΝΑ

Τζαζ – σύγχρονος χορός

Ο χορός τζαζ εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην αφροαμερικανική κουλτούρα στις Ηνωμένες Πολιτείες,και αναπτύχθηκε παράλληλα με την μουσική τζαζ στη Νέα Ορλεάνη στις αρχές του 1900.Συνδυάζει από τη γέννηση της την παράδοση με την πρωτοπορία. Καταξιωμένοι χορογράφοι όπως οι Bob Fosse και ο George Balanchine, άσκησαν τεράστια επιρροή στην διαμόρφωση του σύγχρονου μουσικού θεάτρου. Όλοι αυτοί οι χορογράφοι επηρέασαν την τζαζ, απαιτώντας από άρτια εκπαιδευμένους χορευτές να εκτελέσουν ένα συγκεκριμένο σύνολο κινήσεων, η οποία διέφεραν σημαντικά από την καθιερωμένη μορφή της Νέας Ορλεάνης το 1900. Τα κύρια χαρακτηριστικά της τζαζ είναι το χαμηλό κέντρο βάρους και το υψηλό επίπεδο ενέργειας.

Το μάθημα χωρίζεται σε τέσσερα μέρη. Το πρώτο και το δεύτερο μέρος αναπτύσσουν την τεχνική, ενώ ακολούθως μέσα από μικρές χορογραφίες ο μαθητής απελευθερώνεται κινητικά και εκφραστικά.
1. Ζέσταμα μυικών ομάδων και ασκήσεις isolation (τεχνικές απομόνωσης)
2. Μυϊκή ενδυνάμωση και stretching (στο πάτωμα)
3. Ασκήσεις με μετακίνηση στο χώρο και ταυτόχρονα έμφαση στη βηματολογία και την τεχνική της τζαζ
4. Εκμάθηση μικρής χορογραφίας όπου θα δώσουμε έμφαση στην τεχνική όσο και στην ανάπτυξη της προσωπικής έκφρασης. Δουλεύουμε τόσο το τεχνικό, όσο και το εκφραστικό κομμάτι του χορού με έμφαση στην ανάπτυξη της προσωπικής έκφρασης.

  ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΓΑΡΗ

Contemporary jazz and impro

Μέσω του μαθήματος επιχειρούμε να έρθουμε σε επαφή με την τεχνική του μοντέρνου χορού με σκοπό την κατανόηση του ανθρώπινου σώματος,τις λειτουργίες του,τη σωστή χρήση αναπνοής με σκοπό τόσο την μυϊκή ενδυναμωση αλλά και την ανάπτυξη της χορευτικης κίνησης του κάθε μαθητή.

Το μάθημα χρησιμοποιεί στοιχεία και τεχνικές του σύγχρονου χορού,επαφή με το πάτωμα ακροβατικά,πτώσεις και στηρίξεις.

Μέσα από τον αυτοσχεδιασμό ενθαρρύνεται η προσωπική κίνηση του κάθε μαθητή ως τρόπος έκφρασης και δημιουργίας.

 

Τα παραπάνω μαθήματα ανήκουν στα Υποχρεωτικά Μαθήματα